Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home/psiholog/public_html/lib/class_db.php on line 85

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/psiholog/public_html/lib/class_db.php:85) in /home/psiholog/public_html/lib/headerRefresh.php on line 11

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/psiholog/public_html/lib/class_db.php:85) in /home/psiholog/public_html/lib/headerRefresh.php on line 13

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/psiholog/public_html/lib/class_db.php:85) in /home/psiholog/public_html/lib/headerRefresh.php on line 15

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/psiholog/public_html/lib/class_db.php:85) in /home/psiholog/public_html/lib/headerRefresh.php on line 16

Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/psiholog/public_html/lib/class_db.php:85) in /home/psiholog/public_html/lib/class_user.php on line 67

Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/psiholog/public_html/lib/class_db.php:85) in /home/psiholog/public_html/lib/class_user.php on line 67

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/psiholog/public_html/lib/class_db.php:85) in /home/psiholog/public_html/lib/class_core.php on line 806
Psiholog Timisoara | Creativitate

Creativitate


„Orice forma de creativitate, creste dintr-o activitate combinatorie” (F. Bruner)

Creativitatea desi este cercetata de jumatate de secol, este inca o disciplina nematurizata plina de controverse si incertitudini.

In prezent, unii specialisti ai domeniului inca mai discuta faptul daca aceasta este

intr-adevar o disciplina stiintifica.
In 1989, Teresa Amabile a publicat cartea „Creativitatea ca mod de viata” in care a propus mai multe metode ce au pus accentul pe complexitatea modului in care unii factori de personalitate, de mediu etc. se pot combina pentru a determina o persoana sa indeplineasca o sarcina intr-un mod mai mult sau mai putin creativ.

Creativitatea este combinarea cunostintelor in diferite situatii pentru a obtine ceva nou, original, flexibil si fluid, schimbator. Este posibila la orice varsta si la orice om si isi are valoarea sa. Omul n-are capacitatea de a crea, dar poate fi formata, poate fi dezvoltata prin munca, straduinta, efort ..

La construirea potentialului creator contribuie numerosi factori:
Psihologici (subiectivi), sociali (obiectivi), sau ereditari naturali .

Factorul ereditar poate fi evidentiat de la nasterea copilului.
Elementele potentiale de creativitate poate fi expresivitatea, flexibilitatea, fluenta, sensibilitatea cerebrala, precum si calitatile analizatorilor si caracteristicile temperamentale care au un rol important in declansarea, dezvoltarea si manifestarea creativitatii. Trebuie sa avem in vedere si relatia subiectului cu factorii de mediu si educationali.
Functia esentiala a procesului de creatie o constituie imaginatia.

Factorii operationali sunt angajati la nivelul procedeelor specifice creativitatii sintetizate in doua categorii, de tehnici :
a) tipice metodei Brainstormingasalt de idei, care presupune respectarea urmatoarelor reguli: anularea criticismului, libertatea de producere a ideilor, combinarea ideilor, perfectionarea lor.
b) tipice gandirii creative: tehnica sintezelor morfologice, tehnica metaforei si analogiei. Factorii comportamentali sunt exprimati la nivel de stil cognitiv analitic – sintetic, masurabil prin variabile de consistenta si neconformism; atitudini cognitive care permit o valorificare optima a atitudinilor si cunostintelor in curs creator; (care implica „nevoia de noutate si de orientare spre ceva nou” Paul Popescu-Neveanu 1978 , p.18).

Functiile creativitatii determina structura tridimensionala a creativitatii, reflecta cerintele functionale ale creativitatii la nivel de produs, proces, personalitate.
a) Functia sociala a creativitatiidetermina modul de realizare a produsului creator stimulind si dirijind acele comportamente ale personalitatii semnificative din perspectiva perfectionarii raportului cognitiv , afectiv, motivational asumat fata de realitatea economica politica , culturala .

Fiecare societate stimuleaza si reflecta un tip aparte de creativitate (Roco Mihaela ,1979. p.29.)
b) Functia psihologica a creativitatiidetermina modul de realizare a procesului creator angajand toate resursele existente la nivelul sistemului psihic uman, cu unele accente evidente care vizeaza: inteligenta in calitate de aptitudine generala, care asigura premiza sesizarii, rezolvarii, inventarii de probleme si de situatii-problema; gandirea, in calitate de produs de cunoastere logica, proiectata multifazic, pe baza unitatii informational – operational, realizabila in sens convergent, divergent; imaginatia - in calitate de proces de cunoastere logica, specializat in (re)producerea noului prin (re)combinarea informatiilor dobandite anterior, aptitudinile speciale, in calitate de „vectori” ai actiunii eficiente, reglatori in anumite domenii de activitate; atitudinile (afective, motivationale, caracteriale), in calitate de „vectori” ai actiunii eficiente, autoreglatori in orice domeniu de activitate . Privite din perspectiva functionalitatii lor creative, toate elementele sistemului psihic uman pot evolua ca insusiri generale ale personalitatii creatoare implicate de-a lungul intregului proces creator.
c) Functia pedagogica a creativitatiidetermina modul de comportare a personalitatii creatoare, angajata in proiectarea unor actiuni educationale -didactice realizabile in conditii de transformare continua a raporturilor subiect-obiect.
Factorii temperamentali si caracteriali au o influenta deosebita in dezvoltarea creativitatii. Predespozitiile si capacitatile nu sunt suficiente pentru ca cineva sa devina inventator sau creator de arta. Pentru aceasta este nevoie sa existe o motivatie, o dorinta, o aspiratie creatoare. Adevaratii creatori devin animati de sentimente trainice, chiar de veritabile pasiuni care le domina preocuparile, aspiratiile de fiecare zi. Succesele le cauzeaza emotii puternice intensificand obsesiile lor creatoare. Pentru a crea se cere o vointa ferma, perseverenta, depunerea indelungatelor eforturi. Cine se descurajeaza usor si nu e capabil sa dea piept cu greutatile nu poate ajunge la realizari notabile.

Creativitatea ca trasatura general – umana poate sa se manifeste in decursul vietii personalitatii in mod spontan, intamplator.

Psih. Claudia- Corina Paraschivescu